Zoeken naar foto's

Historisch overzicht

Bronnen

Krantenartikelen
1959, 18 februari (HC): Judokampioenschappen NJJA worden in maart gehouden in sportschool van Maurice van Nieuwenhuizen

1962, 30 augusust (Haagsche Courant): Judokwai-Nederland kreeg Japanse trainer. Met foto van Maurice van Nieuwenhuizen.

Publikaties
M. van Nieuwenhuizen, Jiu Jitsu; de kunst van zelfverdediging. Kanarieboekje 128. Den Haag, Succes, z.j.

Programma 11-10-1941

Link: Maurice van Nieuwenhuizen Dick Bos Info

Herinneringen aan deze vereniging (2)

1. 25-08-2012 13:23:59 Reactie door Julius Petersen
    Maurice van Nieuwenhuizen is een onmetelijk groot promotor geweest van JUDO en JIU JITSU. Hij heeft er boeken over geschreven. Hij is de Inspecteur geweest uit de strip Dick Bos, die wereldwijd en bijna dagelijks op de televisie is te zien. Want de keurige Inspecteur van Politie Maurice neemt het op tegen de criminaliteit en hij wint altijd door een potlood, een vlakje, paperclip of zo, naast een worp of stoot. Dus het is beter dan James Bond, OSS117, Biggles enz. Als iemand de korte Polygoonfilm van Maurice van Nieuwenhuizen weet te vinden, dan hoor ik het graag, want het is boeiend voor alle leden van de Judo Bond Nederland, de VJJN en alle sportbeoefenaren! Het goede van Maurice is dat hij Karakter-vorming centraal stelt, net als Jigaro Kano. Dus geen prijsvechten of zo, maar puur BUDO!
  2. 07-09-2012 16:14:20 Reactie door Julius Petersen
    Er is een foutje in mijn voorgaande herinnering. Het betreft de NVJJL en JBN, niet VJJN. Bij Bruna zijn verschenen: Judo, Jiu Jitsu, Judo en Jiu Jitsu, Zelfverdediging. Bij Succes, het kanarie-Boekje No. 128 Zoo leert U Jiu-Jitsu en Jiu Jitsu en Judo, zelfonderricht zonder leermeester, door een leermeester, Succes nr. 26 en gelijk de heruitgave bij de Nederlandse Boekenclub nr. 36; 2 schriftelijke cursussen. Zijn boeken gaan uit van perfectie voor zichzelf en anderen, zoals Kano het heeft bedoeld.